De struggles van de schrijver

Of ik alles al weet? Bij lange na niet! Maar eerlijk gezegd ben ik nog niet thuis in de wereld van podcasts en webinars. Kun je me er een paar aanraden? Graag! Je maakt me namelijk nieuwsgierig. Dat schijnt een tik te zijn van schrijvers. Die zijn van nature rete-nieuwsgierig.

Een verhaal intrekken

Hartstikke leuk dus, dat ik zo af en toe mijn neus mag steken in zaken die mij normaal gesproken niet aangaan. En daar ook nog voor betaald krijgen! Nu is het ook de bedoeling dat je, als tekstschrijver dan, mensen nieuwsgierig maakt. Koppen bedenken die mensen het verhaal in trekken. Niet altijd gemakkelijk, soms moet je daar even op broeden. Hetzelfde geldt voor de titel van een boek. Ik zag op LinkedIn een van mijn connecties een oproep doen omdat ze zelf geen titel kon bedenken. Ik geloof toch dat ik het graag zelf verzin.

Opschepper!

Om nog even terug te komen op de eigenschappen die een schrijver heeft, discipline schijnt ook bij ‘ons’ te horen. En ‘zelfvertrouwen’. Niet in de zin van arrogantie, maar in de zin van nederig en trots. Dat laatste herken ik wel. Uit mezelf over mijn boek praten doe ik in gezelschap niet. Natuurlijk, als iemand ernaar vraagt, ben ik de eerste die antwoord geeft. Want uiteraard ben ik hartstikke trots. Maar uit mezelf beginnen, dat lijkt een beetje op opscheppen. En daar houd ik niet zo van.

Reacties uitlokken

Mij zien ze niet (mij zien ze nooit), het is de (voorlopige) titel van mijn nieuwe boek. Roept vragen op, trekt, maakt nieuwsgierig, maar of ik er een boek meer door zou verkopen? Géén idee. Het grappige van een titel als Slapen doen we morgen weer is dat het bijzondere reacties uitlokt op beurzen. Je hoort mensen als ze mijn banner zien staan tegen elkaar zeggen: ‘Nou, ik ga vandaag toch echt weer slapen hoor!’ of ‘Dat dacht jij zeker vannacht, toen je wakker lag.’ Hartstikke makkelijk om die mensen dan aan te spreken: de deur staat open. Maar ze een boek verkopen is een tweede…

Binnenkomen

Wat dat betreft ben ik eigenlijk hartstikke jaloers op jouw tweede druk. Nu heb ik natuurlijk een lastige doelgroep gekozen. Vanaf een jaar of dertien is een categorie dat gemiddeld genomen niet gek is op lezen. Mijn hoop is daarom gevestigd op middelbare scholen. Binnenkort sta ik voor de klas en geef ik een gastles. Voor acht middelbareschoolklassen maar liefst. Dat wil ik vaker doen! Maar hoe kom je binnen? Marketing, ik vind het nog een lastig dingetje…

Ik denk dat ik me ook maar ga richten op tantes. Die op verjaardag moeten bij hun pubernichtje of -neefje en géén idee hebben wat ze moeten kopen. Tantes heb ik genoeg in mijn tijdlijn.

Wish me luck.


Bakker van WindenBakker van Winden is een ‘ouderwetse’ briefwisseling tussen José van Winden en Alice Bakker. De ‘penvriendinnen’ laten met liefde iedereen meegenieten van hun wel en wee. Bakker van Winden snijdt ze dik en bakt ze bruin!

Leuk als je een reactie achterlaat!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s